27/10/2010
Verlenging contract Flanders Today voor Ackroyd Publications
De Vlaamse overheid heeft zonet aan Ackroyd Publications de verlenging bevestigd van het contract voor Flanders Today. De wekelijkse gratis Engelstalige krant is met zijn bijna 27.000 exemplaren en inmiddels meer dan 80.000 lezers een paradepaardje geworden van Vlaanderen in binnen- en buitenland.
De Vlaamse overheid besloot in 2008 dat de buitenlanders die in België komen wonen op een degelijke manier geïnformeerd dienden te worden over Vlaanderen en de activiteiten. Ackroyd Publications haalde als Engelstalige uitgever van bladen zoals The Bulletin de aanbesteding binnen en deze is nu opnieuw verlengd.
Uit onderzoek bleek Flanders Today zeer geslaagd in zijn opdracht
Geert Baetens, Head of Communication en PR unit “We onderzochten in het voorjaar hoe de lezer denkt over de krant en de resultaten waren ronduit positief. We ondervroegen online 1.612 lezers en die gaven de redactie vlotjes een 8,2/10, wat een bijzonder hoge score is. De gratis krant wordt gemiddeld 50 minuten gelezen door een hoog opgeleid en zeer actief publiek. 82% van alle lezers behoort tot de actieve bevolking. De lezer associeert Flanders Today met News, English en Flanders en vindt de krant betrouwbaar, nuttig en interessant. Uit het onderzoek bleek duidelijk dat onze initiële briefing goed wordt ingevuld door de redactie van Ackroyd. Vanuit dat perspectief konden we dan ook overgaan tot een verlenging van onze samenwerking.”

De juiste krant voor de juiste doelgroep op de juiste plaats
Christine Van den Berghe, General Manager Ackroyd: ”De uitdaging bestaat erin om de krant elke week beter te maken. Een team van onafhankelijke native English speakers werkt intensief aan nieuws over ons land dat buitenlanders interesseert. Naast actualiteit brengen we elke week cultureel en maatschappelijk nieuws en een agenda. De jongste vier weken maakten we een speciale reeks over de studentensteden. In het kader van het nieuwe academiejaar werd Flanders Today extra verspreid onder de studenten. Dat een gratis Engelstalige krant ook Vlamingen aantrekt was te voorspellen. De kunst zal er bijgevolg in bestaan om bovenal de initiële doelgroep, zijnde buitenlanders te bereiken.”
Geert Baetens, Head of Communication and PR unit: “Met 17.000 abonnementen zitten we absoluut aan onze limiet en moeten we selectief zijn op nieuwe abonnees. De bestaande distributiepunten waar Flanders Today gratis mee te nemen is in displays zullen we ook onderzoeken. Ackroyd Publications, dat huist binnen het grotere Corelio Publishing, heeft correcte tools ter beschikking om een uitgebalanceerde distributie en abonnementenbeheer te blijven finetunen. Uiteraard steeds met onze opdracht voor ogen: de buitenlanders die in Vlaanderen leven zo goed mogelijk te informeren over het reilen en zeilen in boeiend Vlaanderen.”
België als groeipool voor de internationale community
België en Brussel in het bijzonder worden almaar belangrijker als aantrekkingspool voor congressen en internationale topmeetings. Dit jaar heeft België het voorzitterschap van Europa. Daarnaast doet zich een stijging voor van de populatie internationale zakenmensen die voor korte of lange tijd België aandoen.
“Met Ackroyd houden we de vinger aan de pols wat deze doelgroep betreft”, verklaart General Manager Christine Van den Berghe tot slot. “De doelgroep wordt jonger en dynamischer en heeft nood aan snelle hapklare informatie. Met Flanders Today hebben we duidelijke een formule die aanslaat. Dat bevestigt ons geloof in kranten: de internationale community heeft duidelijk interesse in kwalitatieve journalistiek over het land waarin ze verblijven.”