26/06/2013
Corelio en Concentra bundelen hun Vlaamse kranten en digitale uitgeefactiviteiten in Het Mediahuis
Brussel, 26 juni 2013 – De mediagroepen Corelio en Concentra hebben vanavond aan hun medewerkers het voornemen aangekondigd om hun Vlaamse kranten en digitale uitgeefactiviteiten samen te brengen in een nieuwe onderneming. De joint venture krijgt voorlopig de naam Het Mediahuis. Beide groepen zullen hierin participeren ten belope van respectievelijk 62% (Corelio) en 38% (Concentra).
Het Mediahuis zal onderdak bieden aan de nieuwsmerken van beide uitgevers (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, , De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar) en verder ook aan het rekruteringsplatform Jobat, het gratis magazine Jet , de classifiedsactiviteiten (Hebbes, Zimmo, Vroom, Inmemoriam, Koopjeskrant). De overige activiteiten en participaties van beide mediagroepen die niet onder Het Mediahuis vallen, worden volledig onafhankelijk van elkaar verder beheerd door respectievelijk Corelio en Concentra.
“De nieuwe organisatie verenigt sterke merken die staan voor kwaliteit, betrouwbaarheid en een sterke verankering in de lokale gemeenschap”, aldus CEO Gert Ysebaert die de leiding zal krijgen van Het Mediahuis. “Onder deze nieuwe koepel blijven alle titels bestaan en behouden ze hun inhoudelijke verscheidenheid. Door de grotere schaal waarop Het Mediahuis opereert, kunnen we ruimte creëren voor investeringen in productverbeteringen én de verdere uitbouw van digitale activiteiten. Dat is noodzakelijk voor onze merken om competitief te blijven binnen het snel wijzigende medialandschap met geavanceerde technologieën. Voortbouwend op de bestaande merken willen we borg blijven staan voor onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek, innovatie en efficiëntie.”
Gert Ysebaert zal aan de top van Het Mediahuis worden bijgestaan door COO Paul Verwilt. “De wederzijdse uitwisseling van de expertise die Concentra en Corelio de afgelopen jaren hebben opgebouwd in domeinen zoals de lokale en regionale business enerzijds en de digitale innovatie anderzijds zullen ons toelaten om de toegenomen concurrentiedruk in het nieuwe medialandschap met nieuwe en vaak ook internationale spelers het hoofd te bieden. In combinatie met de complementaire regionale aanwezigheid van beide partners biedt dit tal van opportuniteiten voor zowel de lezer als de adverteerder”, aldus Paul Verwilt. “Het Mediahuis vormt zo het ideaal platform voor verdere verbreding en verdieping van onze nieuwsproducten.”
Corelio en Concentra gingen reeds in 2010 met Coldset Printing Partners een samenwerking aan voor wat hun krantendrukkerijen betreft. Beide groepen zijn ook partners in de Nederlandstalige radio Nostalgie en werken ook al jaren samen binnen de advertentieregie Scripta.
“Via deze projecten is de afgelopen jaren een groot wederzijds respect gegroeid en is ook gebleken dat we dezelfde waarden en hetzelfde DNA delen verankerd in een voor beide groepen reeds decennialang stabiel Vlaams en familiaal aandeelhouderschap”, bevestigen Marc Vangeel (CEO Concentra) en Luc Missorten (CEO Corelio). “Met Het Mediahuis willen we een stap verder gaan en bijkomende waarde creëren voor al onze stakeholders. In een moeilijke economische context verzekert dit project dat we onze lezers verder een kwaliteitsvol en gevarieerd aanbod van mediaproducten kunnen aanbieden. Door de combinatie van de verschillende merken, zowel in print als online, diversifiëren we ons aanbod op de advertentiemarkt met een breed portfolio van nationale en regionale producten binnen tal van segmenten zoals thema, classifieds (regionale) en overheidscommunicatie,…. Dit project biedt een duidelijke meerwaarde voor het Vlaamse medialandschap.”
Corelio en Concentra zullen hun nieuw samenwerkingsverband aanmelden bij de Belgische Mededingingsautoriteit. De komende weken en maanden zullen worden gebruikt om het project verder voor te bereiden.